Generelle vilkår for Schaeffler Digitale Tjenester, versjon 01, 25. juni 2020
Generelle Vilkår for Schaeffler Digitale Tjenester
Schaefflers ytelse av Digitale Tjenester i form av tilstandskontroll, analysetjenester og prognosetjenester (heretter benevnt "Ytelsen") til selskap, handelsforetagener, juridiske personer etter offentlig rett som er registrert i merverdiavgiftregisteret og til spesialfond etter offentlig rett som opptrer som entreprenører med hensyn til merverdiavgift (heretter samlet benevnt "Kunden") leveres kun på grunnlag av følgende vilkår (heretter "Vilkårene").
1 Inngåelse av serviceavtale
1.1 Avtalen om Ytelse på grunnlag av disse Vilkårene ("Serviceavtalen") samt eventuelle endringer, tilleggsavtaler eller andre avtaler trer i kraft1.1.1 enten når Kunden, via abonnementssiden på Schaeffler-nettstedet, ved å krysse av for at han har lest, forstått og godtar Vilkårene, abonnerer på Schaeffler Digitale Tjenester (heretter benevnt "Tjenestene"; Schaeffler-nettstedet heretter benevnt "Digital Kundeportal"). Abonnementsbekreftelse blir sendt til e-postadressen Kunden oppga ved registrering. Ved mottak av Schaefflers bekreftelse / eller aksept av Ytelsen som er bestilt anses Kunden å ha godtatt Vilkårene; eller
1.1.2 når Schaeffler og Kunden inngår en skriftlig kontrakt som har disse Vilkårene som et vedlegg ("Serviceavtale").
1.2 Avhengig av Tjenestene og produktløsningen som tilbys av Schaeffler, har Kunden rett til (i) å bruke Tjenestene til internt bruk eller (ii) bruke Tjenestene, i kraft av å være tjenesteleverandør, til å analysere data for egne kunder og å formidle og levere resultatene av Ytelsen mottatt fra Schaeffler til sine egne kunder som sin egen kontraktsforpliktelse på grunnlag av en kontrakt mellom Kunden og dens egen kunde, hvis ikke annet er angitt i beskrivelsen av de respektive Tjenestene.
1.3 Schaeffler er ikke underlagt Kundens eventuelle motstridende generelle vilkår. Slike vilkår avvises herved uttrykkelig, og skal ikke inkluderes i Serviceavtalen gjennom godkjennelse av en bestilling eller andre forhold som innebærer godkjennelse. Omfanget av Ytelsen som skal leveres skal utelukkende bestemmes av Kundens valg på den Digitale Kundeportalen eller som angitt i den signerte Serviceavtalen.
1.4 Hvis Tjenestene selges sammen med maskinvareprodukter fra Schaeffler, utføres leveringen av disse produktene kun (i) på grunnlag av Schaefflers generelle salgs- og leveringsbetingelser, som angitt på den Digitale Kundeportalen, med mindre en egen rammeavtale er inngått, (ii) på grunnlag av Schaefflers generelle salgs- og leveringsbetingelser som er en del av Serviceavtalen eller (iii) på grunnlag av bestemmelsene som er angitt i Serviceavtalen. Bestemmelsene i Vilkårene knyttet til bruk av produktene og deres komponenter gjelder alltid, uansett om produktene bestilles av Kunden før, utenom, samtidig med eller etter inngåelsen av Serviceavtalen.
2 Typer av Schaeffler Digitale Tjenester
Kunden kan velge mellom flere typer Tjenester og ulike abonnementsmodeller. Detaljerte beskrivelser av omfanget av Tjenestene og gjeldende pris- og betalingsbetingelser er angitt på den Digitale Kundeportalen eller i Serviceavtalen og dens vedlegg.Schaeffler kan når som helst ensidig, etter eget skjønn, endre, oppdatere eller utvide innholdet i Tjenestene. I tilfelle funksjonelle oppdateringer med innvirkning på Tjenestenes funksjoner som krever tilpasning fra Kundens side, skal Kunden varsles per e-post innen 60 (seksti) dager før nevnte endring trer i kraft. Det vises til Kundens oppsigelsesrett i punkt 11.2. Slik oppsigelsesrett er Kundens eneste botemiddel mot endring eller utvidelse av innholdet. Spesielt har ikke Kunden rett til tilbakebetaling av innbetalte avgifter.
3. Kundens forpliktelser
3.1 I forbindelse med Ytelsen skal Kunden gjøre tilgjengelig data som spesifisert av Schaeffler i Tjenestebeskrivelsen på den Digitale Kundeportalen eller i Serviceavtalen. Kunden skal overføre dataene til Schaeffler via det tekniske grensesnittet som angitt i Tjenestebeskrivelsen. Disse dataene analyseres av Schaeffler. Uten tilstrekkelig levering av data, er ikke Schaeffler forpliktet til å levere Ytelsen.3.2 Kunden skal for egen regning samarbeide om leveransen av Ytelsen, og spesielt yte teknisk support i den grad det er nødvendig.
Hvis Kunden ønsker å bruke Ytelsen sammen med tjenester, inkludert, men ikke begrenset til, tilstandskontrolltjenester, levert av tredjeparter eller enheter levert av tredjeparter ("Tredjepartstjenester"), skal Kunden være ansvarlig for å sikre at slik Ytelse ikke krenker rettighetene til slike leverandører av Tredjepartstjenester. Spesielt skal Kunden sørge for at Schaeffler kan bruke dataene som oppnås i forbindelse med Tredjepartstjenestene som en del av Ytelsen, som angitt i punkt 5. Kunden skal holde Schaeffler skadesløs for alle skader eller tap som oppstår som følge av krav slik tredjepart kan fremsette mot Schaeffler på grunn av krenkelse av deres rettigheter.
3.3 Kunden er videre forpliktet til:
3.3.1 Alltid å gi nøyaktige, fullstendige, oppdaterte og korrekte opplysninger, spesielt når det gjelder alle opplysninger Schaeffler trenger for å sette opp Kunden i Schaefflers IT-systemer og alle opplysninger som er nødvendige for å kunne bruke Schaeffler Digitale Tjenester;
3.3.2 Utelukkende å oppgi fullstendige, nøyaktige og korrekte data (spesielt med riktig struktur, format, uten virus og på riktig måte, spesielt – uten begrensning – hvis de er registrert av tredjepartssensorer eller andre tredjepartsmåleinstrumenter) for utførelsen av Tjenestene som spesifisert av Schaeffler i Tjenestebeskrivelsen ("Data"),
3.3.3 Gi Schaeffler tilgang til dataene så lenge Serviceavtalen er gyldig;
3.3.4 Utpeke en Admin-bruker som er ansvarlig for å sette opp, hvis nødvendig, innloggingsdetaljer for Kundens ansatte som tilleggsbrukere av Tjenestene og pålegge de ansatte å holde sine individuelle innloggingsdata konfidensielle.
3.4 Kunder skal ikke:
3.4.1 Bryte gjeldende lov eller begå ulovlige handlinger ved, på noen måte, å bruke Schaefflers Ytelse;
3.4.2 Gjøre informasjon tilgjengelig for Schaeffler som kan inneholde materiale beskyttet av immaterialrett, inkludert opphavsrett og varemerkerett, eller beskyttet av avtaler om taushetsplikt med mindre Kunden har rett til å gjøre det;
3.4.3 Gjøre data fra tredjeparter tilgjengelig for Schaeffler uten å har rett til å det, som angitt i punkt 5;
3.4.4 Videreselge Tjenestene til tredjeparter på vegne av Schaeffler; for å fjerne enhver tvil, Kunden skal ikke opptre som Schaefflers representant i forbindelse med Kundens forretningsforhold med egne kunder eller inngå kontrakter på vegne av Schaeffler;
3.4.5 Dele eller lisensiere resultatene av Ytelsen med Tredjeparter med mindre (i) tredjepartene er Kundens kunde og Kunden opptrer som en uavhengig tjenesteleverandør i dette forretningsforholdet, eller (ii) med mindre Schaeffler har gitt sitt uttrykkelig forhåndssamtykke;
3.4.6 Introdusere virus, trojanske hester, ormer, skadevare, løsepengevirus eller lignende skadelig kode, programvare eller programmer i Schaefflers IT-infrastruktur som kan skade Schaefflers IT-infrastruktur eller IT-infrastrukturen til tilknyttede selskaper eller tredjeparters datamaskiner eller eiendom;
3.4.7 Krenke Schaefflers rettigheter eller andre kunders eller tredjeparters rettigheter ved æreskrenkelse, misbruk, trakassering eller annen oppførsel som er ulovlig i henhold til gjeldende lover;
3.4.8 Høste, stjele eller ellers samle inn informasjon om Schaeffler, dets tilknyttede selskap eller andre kunder som bruker de Digitale Tjenestene uten tillatelse.
3.5 Hvis et SIM-kort er forhåndsinstallert i maskinvare levert av Schaeffler, har bare Schaeffler rett til å bruke SIM-kortet til å levere Tjenestene til Kundene til deres interne bruk av resultatene av Ytelsen. Denne retten til å bruke SIM-kortet overføres ikke til Kunden. Kunder som opptrer som tjenesteleverandører må selv kjøpe SIM-kort om nødvendig, på eget ansvar og i sitt eget navn og for egen regning, og må gjenspeile og etterleve gjeldende telekommunikasjonslovgivning i alle henseender.
3.6 Schaeffler forbeholder seg retten til å kreve rimelig erstatning som følge av Kundens manglende samarbeid eller hvis Kunden bryter sine forpliktelser. Eventuelle tilleggsrettigheter påvirkes ikke av dette. Kunden er særlig ansvarlig for at alle data, dokumentasjon eller annen informasjon gitt til Schaeffler er korrekte, også når det gjelder eventuelle tilknyttede tredjepartsrettigheter.
4. Priser
4.1 Prisene på Tjenestene og de ulike abonnementsmodellene, spesielt abonnements- og bruksavgifter, skal være faste og er angitt i den Digitale Kundeportalen eller i Serviceavtalen og avhenger av hva slags Tjeneste som er valgt.4.2 Dersom merverdiavgift eller lignende avgifter skal betales, skal dette angis uttrykkelig på fakturaen med satsen som er gjeldende på tidspunktet for Ytelsen og skal betales av Kunden i tillegg til nettoprisen.
5. Data
5.1 Tjenestene utføres på grunnlag av data som Kunden har gjort tilgjengelig for Schaeffler, som spesifisert og avtalt i disse Vilkårene. Partene er enige om at Schaeffler kan bruke dataene til vedlikehold, forbedring eller videre utvikling av Schaefflers Digitale Tjenester, inkludert bruk av kunstig intelligens. Schaeffler har i denne sammenheng uttrykkelig adgang til fritt å bruke og nyttiggjøre seg eller å ha brukt eller nyttiggjort seg data på et verdensomspennende, evigvarende, ugjenkallelig, ikke-eksklusivt, royaltyfritt, viderelisensierbart og overførbart grunnlag. Schaeffler har kun tillatelse til å gjøre dataene tilgjengelige for andre Schaeffler-selskaper og/eller Schaefflers underleverandører i den grad slike personer trenger tilgang til dataene i forbindelse med Ytelsen eller til vedlikeholdet, forbedringen eller den videre utviklingen av Tjenestene.5.2 Kunden garanterer at han har rett til å gi data til Schaeffler og å tildele rettigheter som beskrevet i dette punkt 5, spesielt hvis Kunden har mottatt dataene fra tredjeparter. Kunden skal holde Schaeffler skadesløs fra alle skader eller tap som kan oppstå som følge av at myndigheter eller tredjeparter fremsetter krav mot Schaeffler på grunn av krenkelse av deres rettigheter eller brudd på lover og regler i forbindelse med leveringen av data, tildelingen av rettigheter eller bruken av Dataene.
5.3 Dersom Kunden eller Schaeffler sier opp Serviceavtalen, kan Schaeffler beholde Dataene Schaeffler eller Schaefflers tjenesteleverandører har lagret i sin nåværende form. Shcaeffler eller Schaefflers tilknyttede selskaper har rett til fritt å fortsette med å nyttiggjøre seg dataene til formålene angitt i punkt 5.1. Kunden har ikke rett til å kreve utdrag av eller oversikt over Dataene han har gjort tilgjengelig og kan ikke be om sletting eller retur av Data dersom Serviceavtalen sies opp, med unntak av personopplysninger.
5.4 For å beskytte slike opplysninger skal partene treffe egnede tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak som skal tilfredsstille den nyeste teknologistandarden.
5.5 Punkt 5.1, 5.2 og 5.3 gjelder ikke dersom dataene er personopplysninger. Personopplysninger er data som anses som personopplysninger i henhold til gjeldende lov ved Schaefflers hovedkontor; i enkelte saker, Kundens bosted eller driftsstedet til Kundens systemer, og som derfor er underlagt bestemt juridisk beskyttelse. I den grad dataene er personopplysninger, skal begge Parter etterleve gjeldende personvernlovgivning og skal gjensidig bli enige om videre skritt for å sikre etterlevelse av det lovmessige personvernet.
5.6 Data som kan påvirke immaterielle rettigheter i forhold til Schaefflers produkter skal eies av Schaeffler.
6. Ytelse og tidsfrister for Ytelse
6.1 Ytelse skal leveres i forhold til Schaefflers eksisterende tekniske og operasjonelle evner og som spesifisert i Tjenestebeskrivelsen tilgjengelig på den Digitale Kundeportalen eller som angitt i Serviceavtalen. Servicenivåer skal bare være bindende hvis uttrykkelig spesifisert og bekreftet av Schaeffler i Tjenestebeskrivelsen på den Digitale Kundeportalen eller hvis uttrykkelig avtalt i Serviceavtalen.Ytelse leveres kun hvis dataene er korrekte, som spesifisert i disse Vilkårene og i Tjenestebeskrivelsen.
6.2 Schaefflers Ytelse er tjenesteyting.
Schaeffler påtar seg intet ansvar for å oppnå bestemte resultater eller for en bestemt type suksess i forhold til levering av Ytelsen.
Videre påtar Schaeffler seg intet ansvar for resultatene og er ikke forpliktet til Ytelse i forhold til Data som ikke er i samsvar med de avtalte Schaeffler-spesifikasjonene og/eller som ikke er korrekte, nøyaktige og fullstendige.
Tjenestene leveres på grunnlag av Dataene og andre opplysninger gitt av Kunden på et bestemt tidspunkt. Tjenesteresultatene, som spesielt inkluderer stokastiske variabler, er kun ment å hjelpe Kunden til å ta beslutninger. Kunden er eneansvarlig for beslutninger som tas på grunnlag av eller i forbindelse med Ytelsen og Tjenesteresultatene.
Schaeffler har rett til levere Ytelsen gjennom underleverandører. Partene står fritt til å avtale noe annet i en separat avtale.
6.3 Eventuelle tidsfrister for fullføring av Ytelsen skal bare være bindende hvis det har blitt uttrykkelig avtalt med Kunden eller uttrykkelig bekreftet av Schaeffler. Uansett skal frister være gjenstand for gjensidig avklaring av alle forhold knyttet til Ytelsen, samt kravet om Kundens samarbeid og ytelse av teknisk support.
6.4 I tilfelle uforutsette eller uunngåelige hendelser i leveringen av Ytelsen, og i tilfelle hindringer som force majeure, arbeidskonflikter eller andre forstyrrelser i Schaefflers egen virksomhet eller virksomheten til Schaefflers leverandører eller underleverandører samt i tilfelle forsinket levering eller forsinket Ytelse av Schaefflers leverandører eller underleverandører, har Schaeffler rett til å forlenge eventuelle tidsfrister med en periode som tilsvarer lengden på hindringen. Kunden skal så raskt som mulig underrettes om start og slutt på slike forhold.
6.5 Kunden har rett til å kreve erstatning for forsinkelser i den grad Schaeffler har misligholdt sine forpliktelser og forsinkelsene har påført Kunden skade. En forsinkelse anses å være til stede hvis det Digitale Tjenestesystemet ikke er tilgjengelig som avtalt i servicenivåer eksplisitt spesifisert og bekreftet av Schaeffler, eller hvis resultatene av Ytelsen ikke er levert til Kunden innen "reaksjonstiden" avtalt med Kunden. Erstatningen skal være 0,5 % av verdien av den respektive Tjenesten (avtalt pris for Tjenesten) for hver dag den er forsinket, men skal ikke utgjøre mer enn 5 % av den totale verdien av den respektive Tjenesten som på grunn av forsinkelsen ikke kunne brukes i tide eller i samsvar med Serviceavtalen. Eventuelle tilleggskrav knyttet til misligholdet skal fastsettes utelukkende i samsvar med punkt 11. Kunden kan bare heve Serviceavtalen i samsvar med loven hvis en slik forsinkelse i Ytelsen er Schaefflers ansvar. Den respektive Tjenesten i betydningen av dette punktet inkluderer ikke verdien av levert maskinvare som kan selges sammen med Tjenestene (som en "pakke", osv.).
6.6 Overholdelse av eventuelle tidsfrister for Ytelsen er avhengig av at alle dokumenter, data og andre opplysninger, inkludert nødvendig samarbeid, leveres av Kunden i god tid, samt overholdelse av de avtalte betalingsbetingelsene og andre forpliktelser. Hvis slike forutsetninger ikke blir oppfylt i tide, skal fristene for Ytelsen i rimelig grad forlenges tilsvarende.
6.7 Eventuelle rettigheter som følge av forsinket Ytelse kan utøves av Kunden bare etter at Kunden har fremsatt varsel om forsinkelse med en rimelig frist for overholdelse, og slik frist er utløpt.
6.8 Eventuell delvis Ytelse tillates i rimelig grad og kan faktureres som sådan.
6.9 Alle rettigheter til resultatene av Ytelsen tilhører Schaeffler. Kunden skal ha en ikke-eksklusiv, ikke-overførbar, ikke-viderelisensierbar rett til å bruke slike resultater til egne forretningsformål. Dette inkluderer retten til å videreformidle resultatene til sine egne kunder hvis Kunden bruker Tjenesten som tjenesteleverandør. Offentliggjøring eller lisensiering av resultatene til andre tredjeparter er ikke tillatt. Kunden har ikke eiendomsrett til resultatene.
7. Fore Majeure
7.1 Hvis en force majeure-hendelse vanskeliggjør Ytelsen av Serviceavtalen eller midlertidig forhindrer eller gjør det umulig å levere Ytelsen i henhold til Serviceavtalen, skal Schaeffler ikke være ansvarlig. Force majeure betyr alle hendelser Schaeffler eller Kunden ikke har kunnet forutse som er utenfor Scheafflers kontroll og som inntreffer etter at kontrakten har blitt inngått, inkludert, men ikke begrenset til, driftsforstyrrelser av alle slag, brann, naturkatastrofer, epidemier eller pandemier, værhendelser, flom, krig og andre militære konflikter, opprør, terrorisme, transportforsinkelser, streiker, lovlige lockouts, mangel på arbeidskraft, energi- eller råvaremangel, forsinkelser i bevilgning av nødvendige offentlige tillatelser eller vedtak av myndigheter/herskere, embargoer eller restriksjoner eller sanksjoner på grunn av eksportkontroll eller en uforutsett økning av risikoen for at oppfyllelsen av eventuelle forpliktelser i henhold til denne Serviceavtalen eller en avtale fører til eller kan føre til håndheving av sanksjoner (f. eks. sekundsanksjoner).7.2 I den grad Schaeffler er forhindret fra å levere den kontraktsmessige Ytelsen på grunn av force majeure, skal dette ikke anses å være et kontraktsbrudd og eventuelle frister skal forlenges tilsvarende med en rimelig periode. Det samme skal gjelde hvis en tredjeparts Ytelse er forsinket i forhold til Schaeffler på grunn av en force majeure-hendelse.
8. Betaling
8.1 Betaling skal skje uten fradrag til en av bankkontoene våre innen 30 dager etter mottak av faktura ved bruk av en av betalingsmåtene vi støtter, med mindre avvikende betalingsbetingelser har blitt avtalt med Kunden. Avhengig av betalingsmåte eller om betalingstjenesteleverandører er involvert, kan ulike betalingsbetingelser gjelde og vil bli kunngjort på den Digitale Kundeplattformen eller avtales i Serviceavtalen. En faktura skal anses å være mottatt innen tre (3) dager etter utsendelse, med mindre Kunden kan bevise noe annet.8.2 Kunden anses å misligholde en betaling hvis Kunden betaler for sent, med mindre betalingen er forsinket som følge av forhold som Kunden ikke er ansvarlig for.
8.3 Betalingen skal skje i sin helhet, uten fradrag, bortsett fra at Kunden er lovpålagt å trekke forskuddstrekk (inntektsskatt) fra beløpet som skal betales til Schaeffler. Kunden skal samarbeide med Schaeffler for å sikre at forskuddstrekkbeløpet som kreves i henhold til lov, eller med hensyn til avtaler for å unngå dobbeltbeskatning, holdes på et minimum, og at Schaeffler får skattefradrag for trekkbeløpet. Hvis det kreves av ufravikelig lov, skal Kunden trekke fra den aktuelle skatten og betale beløpet til de kompetente skattemyndighetene i samsvar med gjeldende lov. I så tilfelle skal Kunden umiddelbart oversende originalbekreftelsene på innbetalt skatt til Schaeffler.
8.4 Alle andre lokale skatter og avgifter (inkludert merverdiavgift, foretaksskatt), eller andre offentlige avgifter av alle slag skal dekkes av Kunden. Kunden skal plusse et beløp på betalingen slik at den påplussede betalingen minus skatter og avgifter tilsvarer det skyldige beløpet for Tjenesten hvis ingen slike skatter og avgifter legges til.
Kunden har ikke rett til å motregne eller holde tilbake betaling i forhold til eventuelle motkrav, med mindre slikt krav er bekreftet ved en bindende rettsavgjørelse eller slikt krav er ubestridt.
9. Ytelsesgaranti
9.1 Med mindre annet er avtalt nedenfor og i den grad Schaefflers Ytelse er Ytelsen av en tjeneste, skal lovens bestemmelser gjelde med følgende endringer:9.1.1 Schaeffler skal yte Ytelsen i samsvar med faglig god standard.
9.1.2 Særlig garanterer Schaeffler ikke at eventuelle resultater av tjenestene vil være egnet til Kundens formål med hensyn til brukervennlighet og salgbarhet. Særlig garanterer vi ikke at Ytelsen og resultatene er sikre ved feil, uavbrutte og/eller feilfrie.
10. Taushetsplikt
10.1 Partene skal holde all informasjon mottatt fra den andre Parten hemmelig. Plikten gjelder ikke informasjon som allerede er eller blir offentlig tilgjengelig, så fremt offentliggjøringen ikke skyldes rettstridige forhold eller informasjon som er uavhengig utviklet av en Part uten referanse til den taushetsbelagte informasjonen. Taushetsplikten bortfaller hvis mottakende Part er forpliktet til å oppgi informasjon til en domstol, offentlig myndighet eller i henhold til lov.10.2 Hver Part har rett til å videreformidle slik informasjon til sine tilknyttede selskap i den grad disse er bundet av lignende taushetsplikt, der den Part som deler informasjon er direkte ansvarlig overfor den andre Parten for et tilknyttet selskaps brudd på disse forpliktelsene.
10.3 Hver Part skal beholde eiendomsretten og alle rettigheter til dokumentasjon og databærere gjort tilgjengelig for den andre Parten. Kopiering eller videreformidling av slik dokumentasjon eller databærere er kun tillatt hvis den andre Parten har gitt sitt skriftlige samtykke.
10.4 Ingenting skal begrense Schaefflers rett til å bruke og nyttiggjøre seg alle data som beskrevet i disse Vilkårene eller bruke og nyttiggjøre seg alle resultater oppnådd ved Schaefflers bruk av slike Data til formålene angitt i punkt 5.1.
11 Varighet og oppsigelse
11.1 Kontrakten generert i henhold til punkt 1 har den varigheten eller den faste avtaleperioden (i) som angitt i abonnementsvilkårene for abonnementsmodellen på den Digitale Kundeportalen eller (ii) som regulert i Serviceavtalen. I løpet av den faste avtaleperioden kan ikke Serviceavtalen sies opp; Serviceavtalen forlenges automatisk med ytterligere perioder som angitt i abonnementsvilkårene på den Digitale Kundeportalen eller som angitt i Avtalen inntil den sies opp tre (3) måneder før utløpet av den faste avtaleperioden eller utløpet av en forlengelsesperiode. Hvis abonnementsmodellen har uendelig varighet, kan Kunden si opp Serviceavtalen med en oppsigelsesfrist på tre (3) måneder.11.2 Kunden har rett til å si opp Serviceavtalen med umiddelbar virkning hvis Kunden ikke godtar eventuelle endringer i Tjenestene, som skal kommuniseres til Kunden i henhold til punkt 2.3 i disse Vilkårene. Schaeffler har rett til å oppheve Serviceavtalen umiddelbart og uten ansvar overfor Kunden hvis, etter ensidig skjønn, Schaeffler bestemmer at reglene for eksportkontroll eller interne regler for eksportkontroll, eller eventuelle endringer i slike regler (i) gjør levering av Tjenestene umulig og levering virker rimelig umulig i overskuelig fremtid, eller (ii) utgjør en risiko for at Schaeffler, etter ensidig skjønn, kan bli ilagt sanksjoner for å levere Tjenestene eller for å overholde andre forpliktelser i henhold til denne Serviceavtalen.
11.3 Schaeffler har rett til å si opp Serviceavtalen med umiddelbar virkning hvis Kunden bryter noen av bestemmelsene i Serviceavtalen. Schaeffler har særlig rett til å si opp avtalen med umiddelbar virkning hvis Kunden videreformidler maskinvare med installerte SIM-kort levert av Schaeffler til tredjeparter.
11.4 Oppsigelse på skjellig grunn skal ikke utelukkes.
11.5 En oppsigelse skal være skriftlig (en e-post til e-postadressen oppgitt av Kunden under registreringsprosessen eller til e-posten oppgitt av Schaeffler på den Digitale Kundeportalen er tilstrekkelig).
11.6 Hvis bestemmelsene i disse Vilkårene har blitt brutt og Schaeffler har sagt opp Serviceavtalen, har ikke Kunden rett til tilbakebetaling. Schaeffler er ikke ansvarlig for skader Kunden kan lide på grunn av oppsigelse av Serviceavtalen i slike tilfeller.
12. Ansvar
12.1 Med mindre annet er avtalt, skal Schaefflers ansvar, uavhengig av rettsgrunnlag og lovbestemte krav til krav, være underlagt følgende begrensninger og unntak, og dette skal også gjelde Schaefflers ansatte, agenter og konsulenter, og andre tredjeparter som Schaeffler samarbeider med om Ytelsen.12.2 Kunden har ikke rett til å heve eller si opp på grunn av brudd på en forpliktelse med mindre slikt brudd er et resultat av Schaefflers grove forsømmelse. Kundens eventuelle annen rett til å si opp på grunn av brudd utelukkes herved.
12.3 Schaeffler er erstatningsansvarlig i den grad Schaeffler har opptrådt forsettlig eller grovt uaktsomt. Når det gjelder alminnelig uaktsomhet, er vi bare erstatningsansvarlige i tilfelle skade på liv, kropp eller helse, eller skade på grunn av brudd på et vesentlig vilkår (plikter i forhold til Ytelsen som er nødvendige for at kontrakten som helhet skal leveres og hvis overholdelse kontraktspartene regelmessig stoler på eller har rett til å stole på); i sistnevnte tilfelle, vil ansvaret vårt imidlertid være begrenset til erstatning for forutsigbar, typisk skade.
12.4 De Digitale Tjenestene leveres på grunnlag av nettverkstjenester og/eller komponenter fra tredjepartsoperatører eller –leverandører. Mens Schaeffler vil gjøre sitt beste for å opprettholde tilkoblingen som er nødvendig for Ytelsen av de Digitale Tjenestene, påtar Schaeffler seg intet ansvar for feil eller funksjonsfeil i det offentlige telenettet eller for defekte produkter og komponenter levert av andre leverandører brukt til å formidle den nødvendige M2M-kommunikasjonen. For å fjerne enhver tvil, Schaeffler påtar seg intet ansvar for data som ikke er korrekte, fullstendige eller nøyaktige eller som ikke oppfyller kravene angitt i Tjenestebeskrivelsen.
12.5 Schaeffler antar at forutsigbare, typiske skader som følge av uaktsomt brudd på et vesentlig vilkår ikke vil overstige prisen på de respektive avtalte Tjenestene. Kunden skal uttrykkelig informere Schaeffler hvis denne antagelsen ikke er riktig. Vårt ansvar som følge av brudd på et vesentlig vilkår som følge av alminnelig uaktsomhet er derfor begrenset til prisen på den avtalte Tjenesten.
12.6 De ovennevnte ansvarsbegrensningene gjelder ikke i den grad Shaeffler på bedragersk vis har skjult en feil, hvis en garanti er gitt i forhold til kvaliteten på Tjenestene, i forhold til eventuelle krav fra Kunden under gjeldende produktansvarslov, eller hvis det oppstår personskade eller helseskade.
13. Garanti og Umulighet
13.1 Informasjonen i Schaefflers kataloger, skriftlige materiale, typelister, datablad og annet markedsføringsmateriale eller i spesifikasjoner, spesifikasjonsark eller andre tekniske leveringsbetingelser, bekreftelser (f. eks. sertifiseringsdokumenter) eller andre skjemaer eller dokumentasjon, eller på abonnementssiden for Schaeffler Digitale Tjenester på Schaeffler-nettsiden, skal ikke i noe tilfelle utgjøre en garanti med et bredere omfang enn det en garanti normalt har. Alle uttalelser vedrørende funksjonsstabilitet (livsløp, langvarig stabilitet, osv.) er statistisk beregnede middelverdier. Disse er beregnet etter beste evne og det kan inneholde enkelte avvik.13.2 Ytelsen skal leveres i forhold til vår eksisterende tekniske og operasjonelle evner.
14. Skadesløsholdelse
Kunden godtar å forsvare og å holde Schaeffler og dets styremedlemmer, ledere, ansatte, tilknyttede selskap og agenter skadesløse for kostnader, forpliktelser, utgifter og skader som oppstår som følge av søksmål, søksmålsgrunner og krav fremsatt av tredjeparter ("Krav") knyttet til eller som har sitt utspring i (i) Kundens brudd på disse Vilkårene; eller (ii) Kundens krenkelse av en annen parts rettigheter eller brudd på gjeldende lov. Hvis et krav underlagt skadesløsholdelse i henhold til dette punktet rettes mot Schaeffler, vil Schaeffler straks varsle Kunden skriftlig; forutsatt imidlertid at mangel på umiddelbart varsel ikke vil frita Kunden fra sine forpliktelser i henhold til dette punktet, bortsett fra i den grad Kunden faktisk og vesentlig ble skadet av denne feilen. Kunden kan ikke forlike et Krav uten Schaefflers skriftlige forhåndssamtykke.15. Foreldelsesfrist
Den generelle foreldelsesfristen for eventuelle krav fra Kunden er, spesielt i forhold til krav som skyldes en feil eller rettsmangel i forhold til Ytelsen, 12 måneder fra tidspunktet for levering av Ytelsen. I den grad godkjennelsesprosedyrer er avtalt, skal foreldelsesfristen begynne å løpe fra tidspunktet for godkjennelse.16. Eksportkontroll
16.1 Når det gjelder handel med Schaeffler-produkter, -teknologi, -programvare, -tjenester eller andre varer (heretter "Schaeffler-produkter"), skal Kunden strengt overholde alle gjeldene lover og regler for eksportkontroll og sanksjoner i den Europeiske Union (heretter "EU"), de Forente Amerikanske Stater (heretter "USA") og andre land (heretter "Regler for Eksportkontroll").Kunden skal varsle Schaeffler på forhånd og oppgi all informasjon (inkl. sluttbruk) som er nødvendig for at Schaeffler skal kunne overholde Reglene for Eksportkontrol hvis Schaeffler-produkter bestilles for bruk i forbindelse med
a. ethvert land, territorium, person eller selskap som er underlagt restriksjoner og forbud i henhold til EUs, USAs eller andre gjeldende regler for eksportkontroll og sanksjoner, eller
b. design, utvikling, produksjon eller bruk av militære eller kjernefysiske varer, kjemiske eller biologiske våpen, rakett-, rom- eller fly-applikasjoner og transportmidler.
16.2 Schaeffler informerer Kunden om
c. at – med henblikk på US Department of Treasury's Office of Foreign Assets Control (OFAC)s bestemmelser om Iran ("ITSR") og Kuba ("CACR") – må Schaeffler behandles som en "amerikansk statsborger", og derfor
d. at Shaeffler-produkter ikke – uten nødvendig forhåndsgodkjenning fra kompetente amerikanske myndigheter – skal brukes, leveres, eksporteres, reeksporteres, selges eller på annen måte overføres, direkte eller indirekte, til noe land eller territorium som er underlagt restriksjoner og sanksjoner fra amerikanske myndigheter eller enhver person eller ethvert selskap oppført på amerikanske myndigheters sanksjonslister.
16.3 Schaefflers oppfyllelse av kontraktsforpliktelsene er underlagt den forutsetning at gjeldende Regler for Eksportkontroll ikke brytes. Hvis så er tilfelle, har Schaeffler særlig rett til å nekte eller å holde tilbake kontraktoppfyllelsen uten noe ansvar overfor Kunden.
17. Diverse
17.1 Partene skal søke å løse eventuelle uenigheter og tvister som oppstår i forbindelse med disse Vilkårene i minnelighet. Et forsøk på minnelig løsning skal anses å ha mislyktes når en av Partene varsler den andre Parten skriftlig om dette.17.2 Hvis forsøk på minnelig løsning mislykkes, skal tvisten endelig løses ved voldgift i henhold til Reglene for mekling og voldgift ved det Internasjonale Handelskammeret i Paris (Reglene) av tre (3) voldgiftsdommere utpekt i henhold til Reglene. Voldgiftssaken skal finne sted i Zurich, Sveits. Prosessretten på dette stedet skal gjelde der Reglene er tause. Voldgiftskjennelsen skal begrunnes skriftlig. Voldgiftsretten skal ta stilling til kostnadene ved voldgiften. Voldgiftsspråket skal være engelsk.
17.3 Kontraktsforholdet er underlagt Sveitsisk rett.
17.4 Enhver unnlatelse av eller delvis unnlatelse av eller manglende evne til å kreve rettigheter som oppstår i henhold denne Serviceavtalen i tide, utgjør ikke en fraskrivelse av slik rettighet eller andre rettigheter.
17.5 Hvis en bestemmelse i denne Serviceavtalen er eller blir ugyldig, påvirker ikke dette gyldigheten av de øvrige bestemmelsene. I slikt tilfelle skal partene erstatte de ugyldige bestemmelsene med bestemmelser som gjenspeiler forretningsformålet med den opprinnelige, ugyldige bestemmelsen. Det samme skal gjelde i tilfelle utelatelser.
17.6 Merk at, i løpet av de kommersielle transaksjonene, lagrer og behandler vi personopplysninger i samsvar med lovens krav.